ظریف در گفت و گو با رسانه‌های خارجی هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس آمریکادر پاسخ به این سوال که سلول‌های سلفی و وهابی که از آنها صحبت می‌کنید به ایران حمله نمی‌کنند بلکه عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهند، گفت: بله زیرا آنها آن حس دلسوزی از سوی عامه مردم را در ایران نمی‌یابند. آنها نمی‌توانند در ایران پناهنده شوند. آنها در ایران خانه و تجاری که از آنها حمایت کنند، ندارند. تمامی اینها از عربستان سعودی می‌آید. نگاه کنید که چه تعداد پیام‌های زیادی با محتوای حمایت از داعش از سوی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی در خلیج‌فارس می‌آید. این یک حقیقت ناراحت‌کننده است. چه کسی می‌داند دلیل آن چیست. ما بر این باوریم که بی‌ثباتی در عربستان، بی‌ثباتی در دولت سعودی، بی‌ثباتی در هر دولتی در منطقه ما تهدیدی علیه امنیت ملی‌مان است چرا که شما نمی‌توانید در محیطی ناامن زندگی کنید اما از امنیت برخوردار باشید.
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وی سال گذشته از حمله موشکی ایران پس از ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به آمریکا حمایت کرده است، گفت: تاکید می‌کنم که این حمله موشکی نبود؛ بلکه یک آزمایش موشکی بود. همچنین در پاسخ به ممنوعیت ورود مسلمانان انجام نشد چرا که آزمایش موشکی یک آزمایش موشکی معمول است و اقدام خارق‌العاده‌ای نبود. ما نیاز داریم که ابزار دفاعی خود را تولید کنیم؛ زیرا آمریکا یک کمپین برای جلوگیری از دستیابی ایران به ابزارهای دفاعی را رهبری می‌کند. این کمپین در جریان جنگ ایران و عراق آغاز شد و ما مجبوریم توان دفاعی خود را داشته باشیم.
ظریف در پاسخ به دلیل ایران برای حمایت از بشار اسد در سوریه نیز اظهار کرد: چون جایگزین بشار اسد یک دولت برخاسته از داعش و یا یک سازمان داعشی می‌شد.وی این سوال را که سوریه از ایران فاصله زیادی دارد و به دلیل آنکه مرز مشترکی با ایران ندارد، نمی‌تواند منافع استراتژیکی برای شما داشته باشد را اینگونه پاسخ داد: متاسفانه برای ترویست‌ها حد و مرز وجود ندارد. منافع استراتژیک ما جلوگیری از افزایش افراطی‌گری است و من معتقدم در این حوزه عربستان سعودی و همه کشورهای دیگر منافع مشترکی دارند.
ظریف گفت: وقتی داعش در یک قدمی تصرف قلمروی کردها در عراق بود چه کسی از آنها دفاع کرد؟ این ما بودیم که از آنها حمایت کردیم. آیا آنها شیعه هستند؟ کردها با ترکیه متحد بودند. رهبران آنها مسعود بارزانی به ترکیه بسیار نزدیک بود و او از ترکیه درخواست کمک کرد اما ترکیه به آنها چه پاسخی داد؟ موضوع اربیل کافی است که به شما ثابت کند ایران در مقابل تروریسم است و به دنبال فرقه‌گرایی نیست. اگر ما به دنبال فرقه‌گرایی بودیم به داعش اجازه می‌دادیم تا به بارزانی یک درس مهم بدهد چرا که بارزانی به ترک‌ها نزدیک‌تر بود. ما می‌توانستیم به بارزانی بگوییم که از برادران سنی خودت در ترکیه کمک بخواه اما این کار را نکردیم. وزیر امور خارجه کشورمان در مورد منافع استراتژیک ایران در یمن، گفت: ما در آنجا منافعی نداریم. یمنی برای عربستان سعودی بسیار حائز اهمیت است و هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم. ما پیش از آنکه یمن وارد بحران شود به سعودی‌ها پیغام دادیم که شرایط چگونه است و باید با یکدیگر همکاری کرد و می‌دانید تنها پاسخی که آنها به ما دادند چه بود، مسائل مربوط به اعراب به شما هیچ ارتباطی ندارد.


ایران انتخاب‌های بسیار متعددی را دارد
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در بخشی از گفت و گوی خود با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، تاکید کرد، مسلم است اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج بشود در دنیا منزوی خواهد شد. ما این را به عنوان اصل مسلم می دانیم اما باید ببینیم که چه میزانی مقاومت عملی از سوی اروپایی‌ها شکل بگیرد. اروپایی‌ها در گفت‌وگوها با ما تاکید می‌کنند که آنها اقدامات لازم را انجام خواهند داد. اروپایی‌ها حتی در صحبت های علنی می‌گویند که آنها اولا با مذاکره مجدد در مورد برجام موافق نیستند و ثانیا از منافع خودشان و برجام حمایت خواهند کرد. اما باید ببینیم که چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه قدر اراده سیاسی وجود دارد.
وی افزود: می‌توانیم با صراحت بگوییم که اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند و اگر بخواهد رسما خارج شود و موضوعاتی اصلی برجام را نقض کند، یعنی قوانینی که قبلا رئیس جمهوری آمریکا برای مدت سه ماهه یا چهار ماهه لغو می‌کرد، در این صورت ایران انتخاب‌های بسیار متعددی را دارد. فکر نمی‌کنم هیچ کدام از این انتخاب‌ها برای آمریکایی‌ها خوشایند باشد. اما این که چه قدر از این انتخاب‌ها بترسند، دیگر بستگی به عقل و درایت آنها دارد، انسان برای ترسیدن عقل دارد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه‌قضائیه: مجرمان خیابان پاسداران باید زودتر مجازات قانونی شوند «ابتکار» تبعات حذف چهره‌های سیاسی در چهار دهه اخیر را بررسی می‌کند ستاره‌دارهای انقلاب ۱۸درصد کودکان فکر می‌کنند اعمال جنسی از محبت آزارگر است فقر ، خشونت،کودک آزاری رضا دهک بحران، خبر، مقصر و فراتر از آن «ابتکار» ازجلسه غیرعلنی نمایندگان در راستای اتفاقات گلستان هفتم گزارش می‌دهد وقایع پاسداران روی میز بهارستان «ابتکار» چالش عدم توفیق خصوصی سازی در پایان سال 96 را بررسی کرد واگذاری های نافرجام ورود بخش خصوصی به عنوان حامی مالی چه تاثیری در رونق اقتصاد بخش هنرهای تجسمی دارد؟ در سالروز وقوع کودتای سوم اسفند 1299 بررسی شد کودتای سیاه ظریف در گفت و گو با رسانه‌های خارجی هرگز به عربستان سعودی از پشت خنجر نمی‌زنیم ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد ابتکار از دیدار وزرای خارجه اسپانیا و هلند با روحانی، ظریف، شمخانی و ولایتی گزارش می‌دهد